fbpx

Intézd el a lehető leggyorsabban a közművek nevedre kerülését!

 

Ingatlanvásárláskor a legtöbben azt várják a leginkább, hogy végre aláírásra kerüljön az adásvételi szerződés. Aztán amikor az utolsó vételárrész is kiegyenlítésre kerül a kivitelező vagy a korábbi tulajdonos felé, boldogan egyeztetnek a kulcsátadás időpontjáról. Kevesen vannak azok, akik ebben a pillanatban már pontosan tudják, hogy a későbbiekben mit, hol és milyen módon tudnak elintézni.

A közművek átiratása egyszerűen hangzik, ám érhetik meglepetések az embert. Habár manapság az ügyek nagy részét már online is tudjuk bonyolítani, vannak olyanok is, akik ennek ellenére ragaszkodnak a személyes ügyintézéshez. A mai cikkben mindkét típusú ingatlanvásárlónak szolgálok hasznos tanácsokkal, hogy minél gyorsabban és gördülékenyebben tudja elintézni ezeket az ügyeket. Annál is inkább, mivel tulajdonosváltozás esetén az új tulajdonosnak a birtokba vételtől számított 15 napon belül intézkednie kell a közművek átiratásáról. Mi a helyzet több tulajdonos esetén? Amennyiben több tulajdonosa is lett az ingatlannak, mert például a házastársaddal együtt vásároltátok, akkor az a kézenfekvő, hogy a közművek az egyik tulajdonos nevére kerüljenek. Természetesen azok karbantartása, annak a költségei, a műszaki feltételek teljesítésének kötelessége, a kárelhárítás, kárveszély viselése minden tulajdonost egyaránt terhel.

 

közművek

Milyen közműveket kell átiratni ingatlan adásvétel esetén?

A közmű fogalma alatt olyan közszolgáltatásokat értünk, amelyek valamilyen alapvető szükségletet elégítenek ki. Lakóingatlanok esetében ezek lehetnek például a villamos energia, a földgáz, a hulladékszállítás, a víz, esetleg távközlési szolgáltatások, mint a vezetékes telefon vagy az internet.

Milyen dokumentumokra lesz szükséged?

A közműszolgáltatók weboldalán jellemzően megtalálhatóak azok az űrlapok, amelyeket a régi és az új tulajdonosnak közösen kell kitölteniük, és rögzíteni rajtuk a mérőórák pillanatnyi állását az átadás-átvétel időpontjában. Személyes ügyintézés esetén már azzal is rengeteg időt spórolhatsz meg, ha az óraállásokat nem kis sajtcédulán viszed magaddal, hanem ezeket előre kitöltöd.

Ha nem áll módodban az online elérhető űrlapokat letölteni, más módja is van annak, hogy a közműszolgáltatók számára hitelesen igazolhasd az aktuális mérőóra állásokat. Készíthettek egy birtokbaadási jegyzőkönyvet, amelyen rajta szerepel az előző tulajdonos aláírása és két tanú is. A lényeg, hogy az ingatlan adatait, az átadás időpontját és a mérőórák állását tartalmazza.

A mérőórákat közművenként elkülönítve, az órák gyári számával, és aktuális állásával kell rögzíteni, Érdemes ezekről fotót is készíteni. A fotókat nem kell csatolni a jegyzőkönyvhöz, de egy későbbi jogvitában még jól jöhet.

Nem csak a mérők állása miatt fontos az átadás időpontja. Fontos tudnod, hogy a kárveszély is ekkor száll át az új tulajdonosra. Ez azt jelenti, hogy az átadás pillanatáig a korábbi tulajdonos felelős az esetleges károkért, azt követően pedig te.

Ezen kívül biztosan szükséged lesz még az adásvételi szerződésre, amelyet másolati példányban a szolgáltató meg is tart magának. Természetesen a személyazonosító irataid is legyenek nálad – de erre egyébként is kormányrendelet kötelez minden állampolgárt.

Amennyiben az adásvételi szerződés megkötése óta hosszabb idő telt el, mert az utolsó vételárrészt például fél évvel a szerződés aláírása után fizetted csak ki, abban az esetben a tulajdoni lap másolata is jó, ha benne van a paksamétádban, amelyben már rajta szerepel a földhivatal által bejegyzett tulajdonjogod.

közművek

Ügyintézési módok, és szükséges űrlapok változásbejelentéshez a győri és környéki közműszolgáltatóknál

Most pedig nézzük végig, hogy az egyes szolgáltatóknál, milyen módon írathatod át a nevedre a közműveket, ha Győrben vagy annak környékén vásároltál ingatlant!

 

Villamos energia – E-On

Fontos tudnod, hogy ennél a szolgáltatónál már nem tudsz előzetes bejelentkezés nélkül ügyet intézni. Tehát, ha arra számítasz, hogy csak úgy besétálsz az ügyfélszolgálatra, kezedben a szükséges papírokkal, nem fogsz tudni intézkedni. Ehhez előzetesen telefonon vagy online időpontot kell kérned. Egyébként be sem fogsz tudni sétálni, mert a fotocellás ajtó csak belülről nyílik és csak az időponttal rendelkező ügyfelek ügyeit intézik.

Ha úgy döntesz, személyesen szeretnéd elintézni a villanyóra átiratását, akkor itt kérhetsz a szükséges kitöltendő űrlapból egy példányt. Vagy le is töltheted a szolgáltató honlapjáról, innen. Amennyiben szimpatikusabb az online ügyintézés, az űrlapon található e-mail címre is elküldheted a kitöltött, beszkennelt iratot. Az e-mailbe az adásvételi szerződés, és a birtokbaadási jegyzőkönyv másolatát is csatold be. A szolgáltatótól kapott visszaigazoló e-mail megérkezése után már tudod, hogy megkezdték a bejelentésed feldolgozását, és jellemzően pár napon belül a nevedre is kerül a mérőóra.

 

Víz és szennyvíz szolgáltatás – Pannon Víz

A vízszolgáltatást és szennyvízelvezetést biztosító Pannon-Víz Zrt. felé szintén 15 napon belül kell bejelentened a változást. Fontos a határidő betartása, mert ha elkésel vele, akkor a vízmérő késedelmes átírásakor a szolgáltató díjat számít fel, ráadásul ha van díjtartozás, akkor annak megfizetéséért a régi és az új felhasználó közösen felel. Ha tehát nem akarod kifizetni a korábbi tulajdonos esetleges tartozását vagy annak egy részét, mindenképp érdemes határidőn belül intézkedned.

A legegyszerűbb az, ha a szolgáltató formanyomtatványát töltöd ki, és ezen jelented be a változást. Így biztosan semmilyen lényeges adat nem fog kimaradni. Ezt innen töltheted le, keresd a „Változás bejelentő lakossági felhasználók számára” című dokumentumot!

 

közművek

Hulladékszállítás – GYHG

Az ingatlanhasználó személyében bekövetkezett változást 15 napon belül kell bejelentened a GYHG felé. Amennyiben a bejelentés ideje a tényleges változás idejét 15 nappal meghaladja, akkor a közszolgáltató a bejelentés napját tekinti a változás napjának.

Mivel a hulladékgyűjtő edények a szolgáltató tulajdonát képezik, nyilatkoznod kell arról, hogy a kukákat használható állapotban vetted át a korábbi tulajdonostól. Ha bármilyen sérülést, hibát, hiányosságot fedezel fel a hulladékgyűjtő edényeken, amelyek rendeltetésszerű használat mellett keletkeztek (pl. az azonosítást szolgáló matricák elhasználódtak) lehetőséged van arra, hogy egyúttal új edényekre cseréltesd a régieket.

Az edénycsere ingyenes abban az esetben, ha te magad veszed át őket a cég telephelyén, amennyiben házhozszállítást kérsz, a kiszállítás díját ki kell fizetned. A díjtáblázatot itt találod.

A tulajdonosváltozást bejelentő nyomtatványt innen töltheted le, vagy kérhetsz személyesen a GYHG ügyfélszolgálatán. A kitöltött űrlapot az adásvételi szerződéssel és a birtokbaadási jegyzőkönyvvel együtt eljuttathatod a szolgáltatónak személyesen, e-mailben vagy postai úton is.

Gázszolgáltatás – MVM Égáz

A földgázszolgáltatónál a felhasználóváltozás bejelentéséhez az alábbi dokumentumok bemutatása szükséges: gázmérő átadás-átvételi jegyzőkönyv, adásvételi szerződés. Az új felhasználónak, azaz neked, a földgázszolgáltatás igénybevételéhez érvényes földgázellátási szerződéssel is kell rendelkeznie, amelyet ajánlatkérést követően köthetsz meg a szolgáltatóval.

A jó hír, hogy itt sem kell feltétlenül személyesen intézned a dolgokat, ha helyette online bonyolítanád a változásbejelentést, ennek a szolgáltatónak az esetében is megteheted.

 

közművek

 

Szinte mindent egy helyen? Online lehetséges!

2022 óta már egy központi online felületen is intézheted a változás bejelentéseket bizonyos szolgáltatóknál. Ha már van ügyfélkapus hozzáférésed, akkor pillanatok alatt regisztrálhatsz az E-bejelentő felületére, ahol néhány kattintás után már túl is lehetsz az egész ügyintézésen.

Nagy előnye szerintem ennek a felületnek az is, hogy lehetőséged van arra is, hogy amennyiben a személyes adataidban változás történik (pl. név, okmányok száma, kapcsolattartási adatok), akkor azokat a rendszer segítségével továbbíthatod a szolgáltatók felé. Ezzel is rengeteg időt spórolhatsz, annál is inkább, mert az ilyen jellegű változásokat 3 napon belül köteles vagy bejelenteni. Az E-bejelentő rendszerhez jelenleg már több mint 30 közműcég csatlakozott. Az ő esetükben elegendő csak ezen a felületen keresztül bejelenteni az adatváltozást, és felhatalmazás alapján valamennyi közműcég megkapja az új adatokat.

Ha már megvan az új otthonod, esetleg pont a közeljövőben szándékozol lakóingatlant vásárolni, biztos vagyok benne, hogy hasznosak voltak, lesznek számodra az itt megosztott információk. Természetesen, ha még keresed az igazit, szeretettel várom a megkeresésed, ha találsz a portfóliómban olyan lakóingatlant, amely megfelelhet az elképzeléseidnek. Addig is mentsd el ezt a cikket, hogy a megfelelő pillanatban időt spórolj az azóta elhalványuló információk előkeresésével.

 

Ha tetszett a cikk és hasznosnak találtad a benne leírtakat, oszd meg másokkal is, te pedig kövess Facebookon  YouTube-onTikTokon, és Instagramon is, mert ott is rendszeresen teszek közzé ingatlanokkal kapcsolatos ismeretterjesztő tartalmakat, és érdekes sztorikat az ingatlanközvetítés világából!

Szeretnéd, hogy segítsek lakáscéljaid elérésében, vagy meglévő ingatlanod adnád el Győrben és környékén ahhoz, hogy másikat vásárolhass? Keress bizalommal telefonon, vagy e-mailben! Szívesen segítek! Telefon: +36309059273 (hétfő-péntek 9-18h) Mail: info@tothrita.hu