Az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ szerepe az ingatlan-adásvételi szerződések hitelesítésében
Az e-ügyintézés múltja és jövője: Ügyfélkapu, Ügyfélkapu+, DÁP
Az e-ügyintézés évről évre egyre fontosabb szerepet tölt be a mindennapi életünkben, az ezt lehetővé tevő technológiai megoldások pedig folyamatosan fejlődnek, tökéletesednek annak érdekében, hogy a felhasználók teljes biztonságban tudhassák az adataikat.
A digitalizáció vívmányai természetesen az ingatlanpiacra is beszivárogtak, hiszen rengeteg előnyt jelentenek a mindennapokban: ezek a megoldások gyorsabbá, egyszerűbbé és átláthatóbbá teszik az ügyintézést mind az ingatlanközvetítők, mind az ügyfelek számára. Az e-ügyintézés lényeges eleme az, hogy a technológia minél biztonságosabb legyen, ezért 2025-től az eddigi Ügyfélkapu szolgáltatást felváltja kétfaktoros hitelesítéssel működő Ügyfélkapu+.
Nagyon fontos, hogy a meglévő Ügyfélkapus azonosítót és jelszót 2025-január 15-ig fogjuk tudni használni, majd január 16-tól felváltja ezt az Ügfyélkapu+. A regisztrációt az új felületre érdemes tehát megejteni január 15. előtt. A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu+ rendszere 2025. december 31-ig fog működni, utána teljes egészében a DÁP (digitális állampolgárság program) veszi át a szerepet az online állampolgári ügyintézésben, amelynek tesztelése már 2024-ben megkezdődött. A DÁP-appnak köszönhetően minden okostelefon tulajdonos magyar állampolgár számára elérhetővé válik az elektronikus fizetés, ügyintézés, aláírás, és digitális postaládába érkeznek majd a leveleink is, valamint személyes okmányaink helyett a telefonunkkal is igazolhatjuk személyazonosságunkat.
E-ügyintézés és ingatlanügyletek
Az ingatlanpiacon zajló ingatlanügyletek egyik legkritikusabb és legfontosabb lépése az adásvételi szerződés megkötése és hitelesítése. Hagyományosan ez egy papíralapú, ügyvédi közreműködést igénylő folyamat, amely több napot, néha heteket is igénybe vehet, és korábban elképzelhetetlen lett volna ennek a dokumentumnak a személyes jelenlétünket nélkülöző hitelesítése. Az e-ügyintézés és az Ügyfélkapu+ azonban modern alternatívát kínál erre is.
Az Ügyfélkapu, illetve az új, 2025. január 16-tól elérhető Ügyfélkapu+ platform a modern digitális megoldások irányába mutat, megkönnyítve az ingatlanügyletek adminisztrációját és jogi folyamatainak kezelését. Ebben a cikkben arról olvashatsz, hogy miképpen használható ki az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ az ingatlanügyletek során, és milyen előnyökkel járhat számodra az e-ügyintézés.
SK-szignó helyett a digitális hitelesítés lesz a jövő megoldása
A digitális hitelesítéssel ellátott szerződések nagyon gyorsan és jogilag érvényesen rögzíthetők. Az e-Szignó rendszer az Ügyfélkapuval kombinálva lehetővé teszi, hogy a felek akár távolról, különböző helyszíneken írják alá az adásvételi dokumentumokat. Ez különösen hasznos olyan helyzetekben, amikor az eladó és a vevő más-más városban vagy akár külföldön tartózkodik.
Az elektronikus aláírás egy kriptográfiai eljárás, amellyel gyakorlatilag bárhol, kézi aláírás nélkül, a jogszabályoknak teljes mértékben megfelelő módon hitelesíthetünk különféle dokumentumokat. Megszűnik tehát a hivatalokban várakozás, és a sok körös időpont egyeztetés a vevő, az eladó, és az adásvételt ellenjegyző ügyvéd között.
Az e-szignó ráadásul sokkal nagyobb biztonságot nyújt a saját kezűleg aláírt papíralapú ellenjegyzésnél, hiszen ez a megoldás nemcsak az aláírókat hitelesíti minden kétséget kizáróan, hanem az ily módon aláírt dokumentum teljes tartalmát is. Az így ellenjegyzett iratokban ugyanis minden változtatás kétséget kizáróan nyomon követhető, így nem kell attól tartanunk, hogy annak tartalmát a későbbiekben módosítják, vagy meghamisítják.
Az e-ügyintézés előnyei a külföldön élő magyar állampolgárok számára
Az Ügyfélkapu+ nem csak a Magyarországon, hanem a külföldön élő magyar állampolgárok számára is értékes eszköz. Számos ügyfelem van nekem is, akik életvitelszerűen külföldön élnek, magyarországi ingatlanjaikat pedig vagy eladták, illetve el szeretnék adni vagy hosszú távra bérbe adták. A digitális megoldások és az e-ügyintézés előtti időszakban bizony nagyon macerásak voltak az ilyen és ehhez hasonló helyzetek.
Ma már nem kell meghatalmazásokat hitelesíttetni közjegyzőkkel, amelyek azt bizonyítják, hogy ki járhat el a tulajdonosok helyett az ingatlanügyeikben, és meddig terjed a meghatalmazott jogköre. Az e-ügyintézés modern lehetőségeinek köszönhetően már akár több kontinensnyi távolságból sem jelent nagy kihívást biztonságosan és gyorsan elintézni bármilyen adminisztrációt.
Nézzük, milyen ügyekben válhat hasznodra az Ügyfélkapu+, ha külföldön élsz:
- Online dokumentumkezelés
Az Ügyfélkapu+ lehetővé teszi, hogy külföldön élőként is egyszerűen hozzáférhess a magyarországi földhivatal által nyilvántartott dokumentumaidhoz, például a tulajdoni laphoz vagy térképmásolatokhoz.
- Elektronikus meghatalmazások
Az Ügyfélkapu+ használatával a tulajdonosként, digitálisan adhatsz meghatalmazást egy helyi ingatlanközvetítőnek vagy ügyvédnek, aki eljárhat a nevedben az ingatlanügylet során.
- Adóügyek és illetékek távoli intézése
Az ingatlanértékesítés során fizetendő adók és illetékek kiszámítása, befizetése vagy akár a részletfizetés kérése is elvégezhető az Ügyfélkapu+-on keresztül.
Ezek a modern megoldások jelentős mértékben leegyszerűsítik tehát az adminisztrációs folyamatokat számodra is, ha éppen fizikailag nem tudsz Magyarországon tartózkodni, de szeretnéd gyorsan és hatékonyan rendezni az ügyeidet.
Ingatlanvásárlás e-ügyintézéssel
Az Ügyfélkapu+-szal jelentősen leegyszerűsödnek az ingatlanvásárláshoz kapcsolódó lépések. Akár Magyarországon, akár azon kívül tartózkodsz, az ügymenet minden fontos lebonyolíthatod elektronikus úton, így akkor is érdemes ezt választanod, ha csak a kényelem és a gyorsaság miatt szeretnél minél előbb elintézni mindent.
Miután az ingatlan adásvétel lebonyolításában közreműködő ügyvéd elkészítette az adásvételi szerződést, elküldheti a feleknek e-mailben, akik az Ügyfélkapu+ és az e-szignó segítségével hitelesíthetik is azt – legyenek egymástól bármilyen messze a világban. Az adásvételi szerződés és a tulajdonbejegyzési kérelem az ügyvéd által szintén benyújtható elektronikus úton a földhivatal számára. Ezek után az Ügyfélkapu+ segítségével, ahogy előírja a hivatal az illeték mértékét, azt is azonnal láthatod a rendszerben, ahogy annak befizetési határidejét is. Ha szeretnél élni az erre vonatkozó részletfizetés lehetőségével, azt is igényelheted online. Természetesen, ha a földhivatal bármilyen hiánypótlást kér, az is beadható e-papíron keresztül, ezért sem kell senkinek személyesen bemennie személyesen.
Pozitív tapasztalatok, könnyebb ügyintézés
Ingatlanértékesítőként én személy szerint nagyon kedvelem a modern és előremutató megoldásokat. Nem csak a módszereimbe igyekszem napról napra valami újítást és még nagyobb precizitást belevinni, de szeretem kihasználni a technológia adta legújabb lehetőségeket is
Az Ügyfélkapu+-szal szerzett pozitív tapasztalataim miatt egyre több, mondhatni az összes hivatalos ügyemet ezen a platformon keresztül intézem, és szívesen ajánlom ügyfeleimnek is, amikor valamilyen ingatlanügylet lebonyolításával bíznak meg. Az ügyintézés digitális modernizálása új ajtókat nyitott meg számomra, hiszen a huzamosan külföldön tartózkodó ügyfeleimnek így is zökkenőmentesen tudom intézni az ügyeit. Többé már nem kell senkinek hazautaznia amiatt, mert bérlőváltás történt az itthon hagyott ingatlanában, hiszen az én megbízásom, és az új bérleti szerződés megkötése is gond nélkül, és a jogszabályoknak tökéletesen megfelelve, intézhető elektronikus úton.
Gyorsabb ügymenet, elégedettebb ügyfelek
Amit még az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ szolgáltatással kapcsolatban el tudok mondani az, hogy megjelenése óta jelentősen megkönnyíti a munkámat. Azóta ugyanis ennek segítségével percek alatt beszerezhetem a szükséges dokumentumokat, és ellenőrizhetem az újonnan megbízást adó ügyfeleim ingatlanának tulajdoni viszonyait.
Így egy újonnan eladósorba került ingatlan sokkal gyorsabban meghirdethető, és az érdeklődők is biztosak lehetnek abban, hogy ellenőrzött az ingatlan háttere. A gyorsaság pedig, különösen fontos egy olyan piacon, ahol az idő kulcsfontosságú tényező lehet az üzletkötés sikerében. Az Ügyfélkapu+ bevezetésével várhatóan egyre több ügyvédi iroda és közjegyzői szolgáltatás integrálódik a rendszerbe, így a távoli ügyintézés még gyorsabbá, és ezzel együtt költséghatékonyabbá is válik az ügyfelek számára.
Miért érdemes minél előbb regisztrálni az Ügyfélkapura?
A jövőben tervezett ingatlanügyleteidtől függetlenül mindenképp érdemes regisztrálnod az Ügyfélkapu+-ra, hiszen 2025. január 15. után már csak ezen keresztül érheted el az eddig az Ügyfélkapun keresztül elérhető adataid és hivatalos dokumentumaid.
Akár egészségügyi, akár adózási, vagy ingatlanügyekkel kapcsolatos hivatalos iratokra van szükséged, az Ügyélkapu+-szal jelentősen leegyszerűsítheted és lerövidítheted az iratok megszerzésének folyamatát és idejét. Akár ingatlantulajdonosként, akár vásárlóként, ezek az eszközök jelentősen leegyszerűsítik a folyamatokat egy adásvétel, vagy bérlés esetén. Időt takarítanak meg, és csökkentik a hibázás lehetőségét is. Ne felejtsd, az ingatlanügyleteknél ma már szinte elengedhetetlen az e-ügyintézés, és azok, akik kihasználják az Ügyfélkapu+ adta lehetőségeket, versenyelőnyre tehetnek szert a piacon. A modern technológia nemcsak a kényelmet és a gyorsaságot szolgálja, hanem hosszú távon a költségek csökkentéséhez és a tranzakciók biztonságosabbá tételéhez is hozzájárul. Élj a lehetőséggel te is!
Ingatlanvásárlással kapcsolatos további témák is érdekelnének? Kattints az alábbi cikkekre!
- Nicsak, ki lakik itt? – A lakcímkártya és az ingatlan tulajdonjogának összefüggései
- Kivett lakóház és udvar: Mit jelent, és miért keresd ezt a kifejezést a tulajdoni lapon?
- A lakásvásárláshoz kapcsolódó közjegyzői díjak – Miért fontos erre is gondolni?
- Jogszabály által előírt kötelezettség lakáseladás és bérbeadás előtt – A villamos hálózat felülvizsgálata
- Mi fán terem az épületfeltüntetés?
Ha tetszett a cikk és hasznosnak találtad a benne leírtakat, oszd meg másokkal is, te pedig kövess Facebookon, YouTube-on, TikTokon, és Instagramon is, mert ott is rendszeresen teszek közzé ingatlanokkal kapcsolatos ismeretterjesztő tartalmakat, és érdekes sztorikat az ingatlanközvetítés világából! Ha pedig szeretnéd sikeresen értékesíteni a saját ingatlanodat, vagy másét, és úgy érzed, jól jöhet ehhez némi segítség, kattints ide, és töltsd le Az ingatlanértékesítés pszichológiája című e-bookot!
Inkább időt spórolnál, és másra bíznád az eladást? Szeretnéd, hogy segítsek lakáscéljaid elérésében, kiadnád, vagy meglévő ingatlanod adnád el Győrben és környékén ahhoz, hogy másikat vásárolhass? Keress bizalommal telefonon, vagy e-mailben! Szívesen segítek! Külföldi ingatlanvásárlásban gondolkodsz? Kattints ide a lehetőségekért! Telefon: +36309059273 (hétfő-péntek 9-18h) Mail: info@tothrita.hu
Legutóbbi hozzászólások