Milyen lakást keres a baby boomer, az X, az Y és a Z generáció?
A generációs különbségek, azt hiszem minden időben kiváló témát szolgáltattak a beszélgetésre, és talán nincs is olyan képviselője egyetlen generációnak sem, akinek a száját ne hagyta volna már el vagy nem fogja elhagyni valamikor a jövőben, a „Bezzeg az én időmben!” mondat. Végtelenül érdekes eszmecserék alakulhatnak ki e téma kapcsán, amelynek kimondottan kedvez, hogy már komoly kutatások is irányulnak a generációk közti különbségekre és azok okainak feltárására.
Ezek a különbségek, ahogy a generációkutatók mondják, elsősorban nem az életkorunkból adódnak, hanem abból, hogy teljesen más volt az a világ, amelybe a különböző generációk tagjai beleszülettek. Ennél fogva az egyes generációkon belül is jelentős különbségek lehetnek, hiába született két ember ugyanabban a korszakban: például, egészen más hatások értek és más technikai, kulturális, és társadalmi környezet vett körül egy az 1980-as években született X generációs embert, mint egy ugyanilyen korú, mondjuk floridai születésű embert. A generációs különbségek és az ebből adódó esetleges feszültségek tehát soktényezősek, de mindenképpen vannak a generációkat alkotó embereknek olyan közös élményeik, tapasztalásaik, társadalmi megéléseik, amelyek őket – nagy általánosságban olyanokká tették, amilyenek, és ennek révén közös jellemzőjük a hasonló értékek mentén rendeződés.
Folyamatosan változó szükségletek és igények
Az egyes generációkba tartozó emberek teljesen természetes, hogy egészen másféle ingatlanokban érzik jól magukat, ennél fogva mást is keresnek. Ebben a jelenségben nyilván az életkoruknak is szerepe van, hiszen egy középkorú kisgyermekes párnak más igényei vannak, mint a nyugdíj előtt álló idősebb korosztálynak.
Pont ezeknek az igényeknek és szükségleteknek a változása is indokolja azt, hogy ma már sokkal mobilabbak vagyunk, ha költözésről van szó, mint két-három emberöltővel ezelőtt, amikor jellemzően ugyanabban a házban, lakásban élték le az emberek az életüket, ahova születtek vagy ahova a párok fiatal házasként letették közös életük alapjait. Atán szép lassan a többgenerációs családokkal együtt eltűntek olyan igények is, amelyek korábban létfontosságúak voltak egy lakóingatlan kialakításánál.
Az életstílus és életvitel megváltozása mellett, a minket körülvevő gazdasági környezet is tagadhatatlanul jelentős befolyással van – nemcsak az lakásigényekre, hanem az ingatlanvásárlási kedvre is. De erről majd később. A rengeteg társadalmi változás, a munkahelyek városokba történő centralizálódása, a 20. századra teljes mértékben átalakította az addigi lakásviszonyokat – ezzel együtt pedig az ingatlanpiacot is.
Te melyik generációba tartozol?
Ingatlanközvetítőként természetesen rengeteg kérdést teszek fel az ügyfeleimnek, akik lakást keresnek és a tapasztalatom az, hogy a generációs különbségek egyértelműen körülírhatók a keresési paraméterek alapján is. Olykor viccelődni is szoktam azzal, hogy ma már elég lenne megkérdeznem mindenkitől azt, hogy mikor született, s máris tudnám, milyen lakást keres.
Ez persze költői túlzás, de általánosságban azt mondhatom, hogy valóban megfigyelhetők jellemző tendenciák az egyes generációk igényeiben. Először azonban tegyük tisztába, a ma élő generációk életkori besorolását, hogy későbbiekben érthető legyen, mikor kikre is gondolok pontosan, amikor X, Y, vagy Z generációról beszélek.
A veteránok, akik 1928 és 1945 között születtek. A baby boomerek, akik 1946 és 1964 között születtek. Az X generáció tagjai az 1965–1980, az Y generáció tagjai az 1980 és 1999, a Z generáció tagjai a 2000 és 2010 a között született emberek.
Mit mondanak a generációkutatók?
A generációk és az ingatlanvásárlás kapcsolatát abból a szempontból is érdemes lehet megközelíteni, hogy a különböző generációk egymástól teljesen eltérő életcélokat és prioritásokat képviselnek, amelyek befolyásolják az ingatlanpiaci döntéseiket. A generációkutatások ugyanis rámutatnak arra, hogy a fiatalabb korosztályok más értékeket képviselnek, és ezek az értékek tükröződnek a fogyasztói magatartásukban is, beleértve az ingatlanokhoz való hozzáállásukat is.
A generációk és az ingatlanvásárlás kapcsolatának bővebb kifejtése során, érdemes megvizsgálni a különböző korosztályok életvitelét, értékrendjét és gazdasági helyzetét. A generációk közötti különbségek jelentősen befolyásolják az ingatlanpiaci magatartást és döntéseket. A generációk közötti kommunikációs különbségek és az értékrend változása szintén hatással lehet az ingatlanvásárlási szokásokra – ezt pedig az ingatlanközvetítéssel és az ingatlanok tervezésével, építésével foglalkozó szakemberek sem hagyhatják figyelmen kívül.
Milyen lakást keresnek a különböző generációk?
Ami minden generációra elmondható az az, hogy mindenki a saját generációjára jellemző életvitelnek, általános egészségi állapotnak, gazdasági és családi, szociális helyzetnek megfelelő lakóingatlant keres, ha el szeretne költözni onnan, ahol eddig élt.
A baby boomerekről elmondhatjuk, hogy az ingatlanok jelentős része jelenleg az ő kezükben van. Ezek jellemzően nagyobb alapterületű lakások, amelyeknek már önmagában a fenntartása is gondot okozhat számukra napjainkban, valamint a gyermekeik már önálló életet élnek, így szükségük sincs ekkora ingatlanokra. Ha tehát rászánják magukat a költözésre, akkor nagy valószínűséggel kisebb alapterületű és értékű, olcsóbban fenntartható ingatlant keresnek, amelynek infrastrukturális adottságai kedvezőek és könnyen elérhető minden.
Az X generáció tagjai általában már biztos egzisztenciával rendelkező családosok egy vagy több kisebb vagy nagyobb gyermekkel, és gyakran keresik a közepes vagy nagyobb méretű, praktikus elrendezésű otthonokat, amelyek megfelelnek a családi igényeiknek. Emellett fontos számukra a jó iskolákhoz való közeli elhelyezkedés és az is, hogy a környék biztonságos legyen. Előnyben részesítik az erkélyes vagy nagyobb terasszal rendelkező, esetleg kertkapcsolatos lakásokat, illetve a családi házak is vonzóak számukra, amelyekhez megfelelő méretű udvar is tartozik, melyet leginkább pihenőkertnek szeretnének használni.
A Y generáció tagjai gyakran keresik a városi életstílust és a modern technológiákkal felszerelt otthonokat preferálják. Keresik a rugalmas lakókörnyezeteket, amely lehetővé teszik a munka és a szórakozás kombinálását, valamint szívesen élnek a kulturális és szórakoztató lehetőségeket nyújtó helyek közelében, amely nemcsak a saját, hanem gyermekeik számára is megfelelő kikapcsolódási lehetőségeket nyújt. Szintén fontos számukra a jó közbiztonság és a nevelési oktatási intézmények közelsége.
A Z generáció tagjai a legfiatalabbak azok közül, akik jelenleg ingatlant keresnek a piacon, anyagi lehetőségeik viszont jellemzően korlátozottabbak, mint a náluk idősebbeknek. Jelentős részük még csak most kezdi felfedezni az ingatlanpiacot, de már most egyértelműen látszik, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra és az innovatív technológiákra. Azokat az ingatlanokat keresik, amelyek megfelelnek az életmódjuknak és értékeiknek. Mivel a gyermekvállalás jelentősen későbbre tolódik, ezért lakásvásárlásra leginkább csak akkor adják a fejüket, ha olyan kapcsolatban élnek, amelyben gyermekvállalást terveznek a közeljövőben, és természetesen igyekeznek kihasználni a családtámogatási rendszer meglévő lehetőségeit, mint a CSOK és a babaváró hitel. Ha jelenleg nincsenek ilyen terveik, akkor inkább bérlésben gondolkodnak, ha már feltámadt bennük az igény a szülőktől való különköltözésre. Annál is inkább ezt tartják praktikusnak, mert rájuk egyre inkább jellemző az, hogy nem a munkalehetőséget keresik az otthonuk közelében, hanem hajlandóak költözni is egy jobb állásért.
Hogyan tud alkalmazkodni az ingatlanközvetítő a generációs különbségekhez?
A különböző generációk között megfigyelhető kommunikációs különbségek is befolyásolják az ingatlanvásárlási döntéseket, és magát az ingatlanok keresését is. A fiatalabbak teljesen más kommunikációs csatornákat részesítenek előnyben, amelynek hatásai az ingatlanpiaci trendekben és hirdetési stratégiákban is tetten érhetők.
Aki tehát értékesítőként vagy kivitelezőként talpon akar maradni, és sikeres lenni ezen a területen, akkor is kénytelen felvenni a ritmust, és azokon a csatornákon hirdetni, kommunikálni, amelyeken egyébként nem biztos, hogy tenné. A baby boomer, és X generáció tagjainak nem feltétlenül saját terepe a sokféle közösségi média platform, mint a TikTok, YouTube és társai – de ha talpon akarnak maradni a piacon, kénytelenek alkalmazkodni és megjelenni ezeken a felületeken is, hiszen a fizetőképes vásárlók nagy része ezeken a fórumokon és netes hirdetési felületeken keresgéli leendő ingatlanjait.
A generációk közötti eltérések megértése segíthet az ingatlanpiac szereplőinek abban, hogy a célzott marketingstratégiáikat és a piaci kínálatukat jobban megtervezhessék. Mindenkinek, aki ezen a területen tevékenykedik, fontos azonban megérteni azt is, hogy bár sok hasonlóságot fedezhetünk fel az azonos generációkban, de ettől függetlenül sokféle egyedi igény és preferencia is jelen lehet, így az ingatlanpiaci stratégiáknak rugalmasnak, a kínálatnak pedig változatosnak kell lennie, hogy több generációt is ki tudjanak szolgálni.
Ha tetszett a cikk és hasznosnak találtad a benne leírtakat, oszd meg másokkal is, te pedig kövess Facebookon, YouTube-on, TikTokon, és Instagramon is, mert ott is rendszeresen teszek közzé ingatlanokkal kapcsolatos ismeretterjesztő tartalmakat, és érdekes sztorikat az ingatlanközvetítés világából! Ha pedig szeretnéd sikeresen értékesíteni a saját vagy más ingatlanát, és úgy érzed, jól jöhet ehhez némi segítség, kattints ide, és töltsd le Az ingatlanértékesítés pszichológiája című e-bookot!
Inkább időt spórolnál, és másra bíznád az eladást? Szeretnéd, hogy segítsek lakáscéljaid elérésében, kiadnád, vagy meglévő ingatlanod adnád el Győrben és környékén ahhoz, hogy másikat vásárolhass? Keress bizalommal telefonon, vagy e-mailben! Szívesen segítek! Eddigi ingatlanértékesítői tevékenységemet és eredményeimet bemutató videómat itt tudod megnézni. Telefon: +36309059273 (hétfő-péntek 9-18h) Mail: info@tothrita.hu
Legutóbbi hozzászólások