fbpx

A technológia, amely megváltoztatta és átalakította az ingatlanpiacot

Internet, digitalizáció, mesterséges intelligenciával felvértezett szoftverek. Néhány évvel ezelőtt rengeteg minden eszünkbe juthatott ezeknek a kifejezéseknek a hallatán, de hogy nem az ingatlanközvetítés volt az első, az biztos.

Jómagam mindig is érdeklődtem a technológiai fejlődés legújabb vívmányai iránt és igyekeztem lépést tartani a változásokkal, valamint beépíteni őket a repertoáromba a mindennapi munkavégzésem megkönnyítése, no és persze annak sikere érdekében.

Az ingatlaneladás és vásárlás hagyományosan személyes jellegű ügyletet feltételez, ám egyre több olyan megoldás születik, amelyek jelentősen csökkentik, előbb vagy utóbb talán teljesen szükségtelenné is teszik a személyes megjelenést.

Sőt egyesek szerint a technológia fejlődésével az ingatlanközvetítés, mint szakma is meg fog szűnni a jövőben. Ez utóbbiban én a magam részéről erősen kételkedem, hiszen attól, hogy a technikai feltételek adottak lesznek ahhoz, hogy bárki tökéletes és profi hirdetést tudjon készíteni, azért még vannak bizonyos szakmai kompetenciák, amelyek nem elhanyagolhatóak és helyettesíthetőek szoftverekkel. Egyelőre legalábbis.

Jósolni persze se nem feladatom, se nem értek hozzá, így maradjunk inkább annak talaján, hogy:

ingatlanértékesítésre

Hogyan lopózott be a digitális világ az ingatlanértékesítésbe?

Az ablakokra és a kerítésekre kitett „ELADÓ!” felirat és a nyomtatott hirdetési újságokban megjelentetett apróhirdetések után egyenes út vezetett a világhálóra az eladni kínált ingatlanok számára is.  Eleinte a nyomtatott apróhirdetési újságok mintájára csak annyi történt, hogy ezek a kis néhány mondatos hirdetésszövegek felkerültek az internetre különböző hirdetési portálokra.

Ekkor még nem is igazán jelentett veszélyt a világháló a print lapokra, hiszen ugyanazt találhattuk meg online is, mint nyomtatásban, és még nem is volt minden háztartásban internetelérés. Zsebekben lapuló telefonokon pedig főleg nem.

De aztán, ahogy a digitális fényképezőgépek megérkeztek a hobbi fotósokhoz, megfizethetőek és elérhetőek lettek bárki számára, a netes portálok húztak egy nagyot, és voilá: megjelentek a fotókkal illusztrált lakáshirdetések.

Digitális fotózás

Az egyik első modern technológia, amely megváltoztatta az ingatlanpiacot és az értékesítést is, az a digitális fotókészítés lehetőségének elterjedése volt. Néhány évvel ezelőtt még különlegesnek számított egy fotókkal illusztrált lakáshirdetés az egyszerű, szöveges apróval szemben, ma már viszont a vásárlók alap elvárása, hogy anélkül nézhessék meg, mit takar például a „korának megfelelő állapotban lévő ingatlan”, hogy személyesen oda kellene menniük.

„Egy kép többet mond ezer szónál.”  – ez így igaz. De nem mindegy, hogy ki készíti azt a képet, mert rossz kezekben a legjobb fényképezőgép sem készít hívogató kompozíciókat egyetlen lakásról sem. Az, hogy ma már bárki könnyen készíthet fotókat, akár a mobiltelefonjával is, egyfelől óriási előnyt, de ugyanakkora hátrányt is jelenthet az eladás sikere szempontjából. Hiszen egy jól beállított, jó szögből készült fotó képes elterelni a figyelmet az ingatlan egyébként szembetűnő hibáiról, míg egy sokkal jobb adottságú lakás rossz fotókkal sokkal kevesebb érdeklődőt vonz.

Helyettesítheti-e a fotók megnézése a személyes megtekintést? A fent említettek miatt nem gondolom, hiszen honnan tudhatná a vevő, hogy a kinézett lakás valóban megfelel neki, vagy csak egy képzett fotós, esetleg utómunkázott képeit látta, amelyek nem állnak összhangban a valósággal?

 

ingatlanértékesítésre

Digitális alaprajzok 2D-ben és 3D-ben

A profi és jól komponált fotók mellett a látványos 2D-s és a 3D-s alaprajzok is segítenek a vevőknek elképzelni, hogy milyen is az adott lakás elosztása.

Ezeket az alaprajzokat ma már szintén bárki elkészítheti, akár egy ingyenesen letölthető alaprajzkészítő szoftverrel is. Ha azonban még sosem készítettél ilyen tervet, nagy valószínűséggel gondot fog okozni, hogy a rajz, ha nem is pontos, de legalább méretarányos legyen.

Ha nem vagy jártas ilyen és hasonló grafikai programok kezelésében, nem biztos, hogy néhány óra alatt megúszod az elkészítését. Egy tapasztalt és képzett ingatlanos ebben is szívesen segít, hiszen naponta akár több ilyet is megrajzol, így a kisujjában van és ismeri a rajzoló programok minden csínját-bínját.

ingatlanértékesítésre

Virtuális séta és videó

A megfelelő szoftverrel 360 fokos fotókból lenyűgöző virtuális bejárást tudunk prezentálni az érdeklődőknek, akár az online hirdetésbe ágyazva. Ez a megoldás nem csak már meglévő, de még csak a tervezőasztalon létező ingatlanok esetén is eredményesen használható. Utóbbi esetben fotók helyett az ingatlan digitális modelljét, illetve a látványterveket tudjuk használni. Ez a technológia már magasabb szintű felhasználói ismereteket követel, cserébe viszont bárki könnyedén el tudja képzelni milyen lehet az adott lakás vagy milyen lesz majd, ha elkészül.

A videós bemutatást akár te magad is elkészítheted, ha van egy megfelelő minőségben rögzítő digitális eszközöd. Az ilyen jellegű ingatlanbemutatást egyre többen alkalmazzák és a vevők is kedvelik. Főként nagyobb lakások és házak esetén érdemes ehhez az eszközhöz nyúlni, amelyeket  ezen a módon hatékonyabban meg lehet mutatni. A drónfelvételek is igazán látványosak tudnak lenni, ha szeretnénk a tágabb környezetet vagy a szépen gondozott, parkosított kertet is megmutatni a hirdetésben. Sajnos a drónozási lehetőségeket az utóbbi időben nagyon megszigorították, ezért korlátozottan lehet használni az értékesítés során.

ingatlanértékesítésre

Átalakuló hirdetési felületek

A hagyományos apróhirdetési oldalak egyrészt generálták, másrészt kiszolgálták az ingatlant keresők  egyre növekvő információs igényeit. Az emberek ma már első körben nem újságot vesznek és nem látogatnak el egy ingatlanirodába, ha új lakást keresnek. De akkor sem, ha el akarnak adni.

Az első dolgunk, hogy kezünkbe vesszük a telefont vagy leülünk a számítógép elé és beírjuk a keresőbe, hogy mit szeretnénk. Léteznek kimondottan ingatlanok hirdetésére specializálódott honlapok, ahová akár te magad is ingyenesen feltöltheted az eladó lakásod vagy böngészhetsz a kínálatban. Ezekkel a portálokkal azonban az a probléma, hogy az ingatlanirodák által kiemelten kreditált hirdetések furakodnak a találati lista elejére, és nem feltétlenül az szerepel ott, amit te szeretnél eladni vagy ami téged érdekel.

Ma már teljesen elterjedt, hogy a közösségi média felületein hirdetnek magánszemélyek, ha eladó ingatlant keresnek vagy szeretnék értékesíteni a sajátjukat. A te szempontodból azonban sajnálatos, hogy a hivatásos ingatlanközvetítők ezen a fórumon is ott vannak, és itt is költenek arra, hogy az ő hirdetésüket dobja fel az algoritmus a keresőknek.

Az interneten történő hirdetés tehát csak első blikkre tűnik pofonegyszerűnek. Az addig rendben van, hogy teszünk fel képeket és leírjuk a lakás jellemző paramétereit. De ha igazán jó eredményeket szeretnénk elérni, és azt, hogy sokan lássák a hirdetésünket, köztük az az egy személy is, aki meg is szeretné majd venni, már sokkal több ismeretre lesz szükségünk annál, hogy tudjuk, miképpen lehet feltölteni néhány adatot egy weboldalra.

ingatlanértékesítésre

Az én módszerem

Nem lenne kerek ez a cikk anélkül, hogy el ne mondanám a fentieken kívül, mi az, amit rajtam kívül kevesen alkalmaznak még, ha ingatlanok értékesítéséről van szó.

Nem vitatom, hogy a fent említett hirdetési felületek és megjelenési lehetőségek fontosak lehetnek a sikeres értékesítéshez. De nem minden lakásnak elég egy „fapados” hirdetés a Facebookon vagy egy ingatlanportálon. Van, amelyik egyedi bemutatást érdemel. Akár azért, mert annyira különleges, akár azért, mert annyira sürgős az eladása. Ebben az esetben én az egyedi, kimondottan az ingatlan bemutatására szolgáló landoló oldalra esküszöm. Mit jelent a landoló oldal kifejezés? Olyan egy oldalas honlap, amelynek nincs menürendszere, így nem tud onnan elkattintani a látogató.

Egy ilyen weboldal tökéletes felületet biztosít arra, hogy profin megírt szöveggel, szép képekkel és a fontos információk megjelenítésével meggyőzze a vevődet arról, hogy a te lakásod az, amelyben a következő években élni szeretne. Ennek elkészítéséhez azonban a digitális technológia ismeretén kívül egyéb szakmai kompetenciák is szükségesek, hiszen ugyanúgy, mint egy vállalkozásban, először meg kell személyesítenünk azt a vásárlót, akinek a landoló oldalon szereplő ingatlan az ideális választás.

Ha ez megvan, onnantól már csak egy kis marketing, megfelelően SEO-zott értékesítési szöveg, reális árképzés, profi tárgyalási technika kell, hogy ha megérkezik a vevő, biztosan legyen szerződéskötés is a végén.

Ha úgy érzed, hogy az eladáshoz jól jönne egy profi segítsége, aki elkészíti helyetted a tökéletes hirdetést és elhelyezi azt a tökéletes helyen, keress bizalommal, és segítek!

 

Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, oszd meg másokkal is! Kövess Facebookon, és Instagramon is!
Szívesen segítek lakáscéljaid elérésében, és persze megtalálni az igazit! Akár eladnál, akár vennél, telefonon, vagy e-mailben is elérsz! Telefon: +36309059273 (hétfő-péntek 9-18h) Mail:
info@tothrita.hu