fbpx

      Kerüld el a leggyakoribb buktatókat, és gyorsítsd fel az eladást tudatosan, profin!

      Valószínűleg nem azért döntöttél az eladás mellett, hogy utána hónapokig csak frissítgesd a hirdetést, igaz? És mégis, sok tulajdonos jár így. Az okok gyakran ugyanazok: aprónak tűnő, de annál súlyosabb hibák, amelyek már az elején elkerülhetők lennének. Nem kell ingatlanszakértőnek lenned ahhoz, hogy jó döntéseket hozz, de nem árt, ha segít valaki, aki nap, mint nap ezekkel a hibákkal szembesül.

      Most megmutatom azt a 6 leggyakoribb csapdát, amelyek miatt egy-egy eladó lakás, ház akár fél évig is vevő nélkül marad a piacon. És azt is, hogyan tudod ezeket tudatosan kikerülni.

      1. Elmaradt piackutatás – az első hiba, ami mindent félrevihet

      „A szomszéd 60 millióért hirdeti, akkor az enyém simán ér 62-t.” Ismerős? Ez az a gondolat, ahol sok eladás már az elején elcsúszik.

      A legtöbben a hirdetési oldalak kínálati áraihoz viszonyítanak, de ezek nem a valós, tényleges eladási árak. A kínálati ár gyakran csak egy vágy, nem pedig az, amit a piac valóban kifizet.

      Ha nem tudod pontosan, hogy a környékeden milyen áron adtak el hasonló ingatlanokat az elmúlt hónapokban, könnyen túlárazhatod a sajátod. A következmény? Eltűnnek az érdeklődők, és hetek-hónapok alatt a hirdetésed „kiég”, akkor is, ha egyébként jó lakásról van szó.

      Mit tehetsz helyette?

      • Nézd meg az utóbbi 6–12 hónap eladási árait! Ne csak azt, amit most hirdetnek!

      • Figyeld, mennyi idő alatt keltek el a hasonló lakások, és milyen kompromisszumokat kellett kötni!

      • Kérj segítséget szakértőtől! Egy tapasztalt ingatlanos vagy értékbecslő hozzáférhet azokhoz az adatokhoz, amelyek alapján megalapozott döntést hozhatsz.

      Tipp:
      Ne az érzelmeid vagy az elképzelt ár határozza meg, mennyit kérsz az ingatlanodért! Egy reálisan belőtt kezdőár az egyik legerősebb eszközöd, hogy gyorsan és jó áron adj el. A túl magas ár elriaszt, a túl alacsony gyanút kelt. A cél a tudatos egyensúly.

       

      2. Rosszul belőtt ár – az érdeklődők csendje nem véletlen

      Az ár az első szűrő. A vevők előbb látják a számot, mint a képeket. Ha az túl magas, továbbgörgetnek. Ha túl alacsony, gyanakodni kezdenek. Az ingatlanod pedig ott marad a digitális porosodó polcon. Látható, de senkinek nem kell.

      A túlárazás a leggyakoribb hiba, amit eladók elkövetnek. Egy rosszul meghatározott ár az első napoktól kezdve blokkolhatja az eladás folyamatát. És itt nem csak arról van szó, hogy „majd később lejjebb viszem” – az első néhány hét kulcsfontosságú. Ha akkor nincs érdeklődés, a hirdetésed könnyen érdektelenné válik.

      Miért veszélyes az alulárazás is?
      Egy túl olcsó ingatlan sokszor inkább gyanús, mint vonzó. A vevők joggal kérdezik: mi a baj vele? Rejtett hiba? Per alatt áll? Vagy a tulajdonos már lemondott róla? Az irreálisan alacsony ár bizalmatlanságot szül, és akár valódi vevőket is elriaszthat.

      Mit tegyél, hogy jó árat határozz meg?

      • Indulj ki a valódi eladási árakból, ne a hirdetésekből!

      • Figyeld, hogy milyen állapotú, elhelyezkedésű és típusú ingatlanok mentek el a környékeden!

      • Ha néhány héten belül nincs érdeklődő, vagy csak alkuképtelen ajánlatok jönnek, érdemes újraértékelni az árat.

      Tipp:
      Ne hagyd, hogy a saját elképzeléseid vagy érzelmi kötődésed torzítsa a reális értékítéletet! Egy jó szakértő segít abban, hogy ne veszíts időt és pénzt csak azért, mert rossz helyről indultál. A megfelelő ár nemcsak több érdeklődőt hoz, hanem akár versenyhelyzetet is teremthet, és ez az, ami igazán jó üzlethez vezet.

       

      3. Elhanyagolt előkészítés – amikor a vevő az ajtóban már elfordulna

      Az első benyomás az ingatlaneladásban mindent visz, vagy mindent elvesz. Lehet, hogy az otthonod jó adottságokkal rendelkezik, de ha a látogatáskor rendetlenség, por vagy zsúfoltság fogadja a vevőt, már az első percekben eldőlhet: nem ez lesz az ő új otthona.

      A vevők nem műszaki szakemberek, nem az alaprajzot vagy a műszaki paramétereket értékelik először, hanem azt, amit éreznek. A hangulatot. A tereket. A tisztaságot. És hogy el tudják-e képzelni magukat ott élni.

      Mit jelent ez gyakorlatban?

      • Takaríts ki alaposan! Ne csak a szemmel látható helyeket, hanem a részleteket is (fürdő, konyha, ablakpárkányok)!

      • Tüntesd el a felesleges holmikat! Legyen szellős és átlátható a tér!

      • Végezd el a kisebb javításokat, mint a csöpögő csap, laza kilincs vagy repedezett fal! Ezek apróságnak tűnnek, de nagyon zavaróak lehetnek a vevők számára.

      Tipp:
      Egy natúr, letisztult színvilág, néhány hangulatos, de visszafogott dekoráció, és rendezett, levegős terek segítenek abban, hogy a vevő a saját életét képzelje el ott. Ez már önmagában is közelebb viszi a döntéshez. Ha bizonytalan vagy, kérj segítséget profi home staging szakembertől – néha néhány apró változtatás is hatalmas különbséget jelenthet.

      4. Gyenge hirdetés – amikor már az online bemutatkozásnál elbukik az eladás

      A hirdetés az első kapcsolatfelvétel közted és a vevőd között. És ahogy egy állásinterjúnál is fontos az első benyomás, itt is kulcskérdés, hogy a fotók és a leírás hogyan hatnak az érdeklődőkre.

      Egy rosszul megírt hirdetés, homályos fotókkal, hiányos vagy sablonos szöveggel, azonnal csökkenti az esélyeidet. A vevő lehet, hogy csak annyit lát: „erre nem érdemes időt pazarolni”. És már tovább is görgetett…

      Miért baj ez?
      Mert lehet, hogy valójában egy remek lakásod van, de ha ezt nem tudod jól „megmutatni”, akkor senki sem fog eljönni megnézni. Márpedig aki nem jön el, az nem is lesz vevő.

      Mit tehetsz, hogy kiemelkedjen a hirdetésed a tömegből?

      • Készíts profi fotókat, jó fényviszonyok mellett, a legjobb nézőpontból! Mutasd meg a tér adottságait, ne csak a részleteket!

      • Írj személyes, informatív és jól szerkesztett leírást! Ne csak azt sorold fel, hány szoba van, hanem emeld ki, miért jó ott élni!

      • Tartalmazzon minden fontos információt! Alapterület, elrendezés, állapot, környék jellemzői, különlegességek.

      Tipp:
      Ha nem érzed magad otthon a fotózásban vagy a szövegírásban, bízz meg profikat! Egy tapasztalt ingatlanközvetítő nemcsak jobban tudja megfogalmazni az előnyöket, hanem azt is, hogyan szóljon a hirdetés épp annak, akit valóban keresel.

      5. Rugalmatlan hozzáállás az ajánlatokhoz – amikor az „elvárás” megelőzi a lehetőséget

      Eladóként természetes, hogy van egy elképzelésed arról, mennyit ér az ingatlanod. De az, hogy elutasítasz minden ajánlatot, ami nem pont ezt az összeget tükrözi, könnyen elriaszthatja azokat is, akik valóban érdeklődnek.

      Sok tulajdonos ott rontja el, hogy túlságosan ragaszkodik az elképzelt árhoz, és nem is veszi komolyan a közelítő ajánlatokat. Pedig lehet, hogy csak kisebb összegről lenne szó, amit némi kompromisszummal simán áthidalhattok. de már nincs rá lehetőség, mert az érdeklődő továbbállt.

      Ne feledd!
      A vevő is ember. Lehet, hogy az ajánlat nem végleges, csak nyitás egy tárgyalásra. Ha az első reakció elutasítás, az ajtó bezárul. És sok esetben már nem is nyílik újra.

      Mit tehetsz másként?

      • Vizsgálj meg minden ajánlatot nyitottan és higgadtan, még akkor is, ha elsőre kevesebbnek tűnik, mint amit szeretnél!

      • Próbálj meg rugalmasan gondolkodni az ár és az egyéb feltételek (pl. fizetési ütemezés, birtokbaadás ideje) terén!

      • Tárgyalj reálisan és partnerként kezeld a vevőt! Nem ellenfeled, hanem szövetségesed az ügylet sikerében!

      Tipp:
      Ha nem vagy magabiztos a tárgyalási helyzetekben, érdemes tapasztalt ingatlanközvetítő segítségét kérni. Ő nemcsak az ajánlatokat tudja jól kezelni, hanem segít abban is, hogy te sem érzed majd magad sarokba szorítva.

      6. Jogi és pénzügyi buktatók – amikor egy „apró hiányosság” állítja meg az egész folyamatot

      El tudsz képzelni bosszantóbb helyzetet, mint amikor végre megérkezik az ideális vevő, és az ügylet mégsem valósul meg, mert hiányzik egy fontos dokumentum? Vagy kiderül, hogy a tulajdoni lap nem rendezett, esetleg olyan teher van az ingatlanon, amiről te is megfeledkeztél?

      Sajnos ez nem ritka. És sokszor csak az utolsó pillanatban derül ki, amikor már mindenki aláírna, de a folyamat megakad. Az eladó frusztrált, a vevő elbizonytalanodik, és lehet, hogy inkább visszalép.

      Mit kell átnézned még azelőtt, hogy hirdetni kezdenél?

      • A tulajdoni lap legyen rendezett, tehermentes vagy pontosan nyilvántartott.

      • Legyen meg az érvényes energetikai tanúsítvány – ez kötelező az eladáshoz.

      • Ellenőrizd az alaprajzot, közműveket, szerződéseket! Minden legyen naprakész.

      Tipp:
      Kérj segítséget olyan szakembertől, aki ismeri az ingatlanjogi és pénzügyi hátteret!
      Egy ügyvéd, vagy egy gyakorlott ingatlanos segíthet minden részletet előkészíteni, hogy a szerződéskötés ne stressz, hanem gördülékeny lezárás legyen.

      Ne kockáztass! Az eladás nem szerencsejáték, hanem tudatos döntéssorozat

      Egy ingatlan eladása nem véletleneken múlik. A siker kulcsa a tudatosság, az előrelátás és az, hogy tudd: mire figyelj, és mikor érdemes segítséget kérni. A leggyakoribb hibák elkerülhetők, de csak akkor, ha már az elején jó irányba indulsz.

      Ebben segítek neked több mint 25 év tapasztalatával és egy olyan eszközzel, amit minden eladónak a kezébe adnék.

      Az ingyenes e-bookomban megtalálod azt a 149 pontos ellenőrző listát, amit saját magam is használok az eladások előkészítésekor. Akár most vágsz bele, akár már hirdetsz, ez az anyag segít, hogy magabiztosan haladj.

      Töltsd le most az e-bookot!
      Leggyakoribb hibák az ingatlan eladásakor – ellenőrző lista Tóth Ritától

      Kérdésed van? Szeretnél a saját ingatlanodról egyeztetni?

        Szeretnél hasonló témákról olvasni még? Válassz az alábbi ingatlanblogok közül!

        Ezeket olvastad már?