fbpx

Az ingatlanközvetítő NEM az ördöggel cimborál!

Amikor lakástulajdonosként meghoztad a döntést, hogy szeretnéd eladni eddigi otthonod, rengeteg hibát elkövethetsz. A szándék megszületésétől, az adásvételi szerződés megkötéséig, számtalan akadályon kell átverekedned magad.

Buktatói persze mindennek vannak, ám ingatlanközvetítőként számomra a legrosszabb, amikor azt látnom, hogy egyébként nem létező problémákat kreál magának az eladó. Mivel valószínűleg ez az ingatlan a legnagyobb értékű vagyontárgyad, nem engedheted meg magadnak, hogy egy-egy berögzült tévhitnek köszönhetően, akár milliókkal kevesebbért add el, mint amennyi a reális piaci értéke.

Nézzük is meg, milyen gátakat emelhetsz magadnak, amelyekkel megnehezíted a lakásod értékesítését, ha ingatlanközvetítő helyett egyedül vágsz bele ebbe a kalandba és egyben azt is, hogy mihamarabb másikat vásárolhass helyette.

lakásod

1. Nem akarok ingatlanközvetítőt megbízni!

Ez az első és legfontosabb probléma, amelyet tulajdonképpen teljesen megértek. Hiszen miből is táplálkozik ez az elutasítás? Milyen mondatok fogalmazódnak meg az eladók fejében? Például ilyenek, hogy: Nálam jobban úgysem ismeri senki az ingatlant. Nem fizetek senkinek azért, hogy tartsa a gyertyát, amikor eljön a vevő megnézni a lakást, nélküle is meg tudunk egyezni.

Nem szeretnélek meggyőzni arról, hogy mégis bízz meg valakit, aki tapasztalt és szakértő az ingatlanértékesítésben. Elfogadom a döntésed, ha tényleg így akarod. Pontosan ez az egyik oka annak, amiért ez a cikk megszületett. Habár nem bíztál meg, hogy eladjam a lakásod, vagy a házad, szeretnék segíteni, hogy neked is könnyebben és gördülékenyebben menjen minden. No meg persze elmondom, hogy miben más, ha egy hozzáértő segít megtalálni a vevődet. Aztán nálad a labda és a döntés joga.

Korábban már készült egy cikk arról, hogy milyen módszerekkel és keresztkérdésekkel tudod megszűrni, hogy az érdeklődő valóban vásárlási szándékkal keresett-e fel, vagy még csak puhatolózik a piacon. Ezt a blogcikket, ide kattintva olvashatod el. De ezek a titkok még korántsem fedik le az ingatlanközvetítői szakma minden csínját-bínját. Olvass csak tovább!

 

lakásod

2. Minden érdeklődőnek meg kell mutatni a lakást!

Egyáltalán nem így van! Ha elolvastad az előző pontban hivatkozott blogcikket, már te is tudod, hogy miért.

Most röviden erről csak annyit, hogy nem minden érdeklődő a vásárlás szándékával fog telefonálni. Sokan csak nézelődnek, feltérképezik a lehetőségeiket vagy csak kíváncsiak arra, mit mennyiért árulnak a piacon. Sőt! Vannak, akik csak unatkoznak, programlehetőségként tekintenek arra, hogy mások lakását nézegessék és egyáltalán nem áll szándékukban a közeljövőben ingatlant venni. Ha még arra a kérdésre sem tud vagy akar válaszolni az érdeklődőd, hogy miből fog vásárolni, akkor jobb, ha nem pazarolod rá az idődet!

lakásod

3. Minél magasabb áron hirdesd meg, így lesz miből alkudni!

Na, ha valami, akkor ez óriási tévedés! A túlárazott ingatlanokra két okból nem nagyon fog érdeklődni senki. Az egyik az, hogy aki komoly vételi szándékkal keresgél, az nagyjából tisztában van az árakkal, így biztosan nem fog megnézni egy olyan lakást, amelyet a reális
piaci ár felett hirdetsz.

Azok a vásárlók, akik pedig csak most kezdik a nézelődést, azonnal rá fognak jönni, hogy hasonló adottságú lakásokhoz képest a tiéd jóval drágább, annak ellenére, hogy semmi plusz értéket nem találnak benne, ami indokolná a magasabb árat.

Másrészt riasztó is lehet a sok millióval nagyobb összegű árcédula. Nem mindenki tud és szeret alkudozni, sokakban fel sem merül, hogy több millióval is lejjebb vihetik a vételárat egy áralku során. Ezért megeshet, hogy az, akinek a te lakásod tetszene, egy másikat fog megvásárolni mindössze azért, mert a te hirdetésedre telefonálni sem mer, hiszen nem fér bele az ára abba az összegbe, amit el tud költeni.

Átlagosan a hirdetési ár 3-5%-a az, amit alkura szoktunk meghagyni, ennél többet soha ne számolj rá arra az eladási árra, amelyet mindenképpen meg akarsz kapni az ingatlanért, mert jelentősen csökkented vele az eladás esélyét!

És még egy érv a túl magas ár ellen: ha sokáig nem jön érdeklődő a hirdetésedre, majd néhány hét után magad döntesz úgy, hogy csökkented az árat, azzal ugyanúgy nem fogod bevonzani azokat, akik akkor, amikor még drágán hirdetted, nem kerestek meg. Hogy miért? Egyszerű. Emlékezni fognak rá – különösen, ha egyébként tetszett nekik a lakás-, hogy korábban néhány millióval drágábban kínáltad eladásra az ingatlant. Az első gondolatuk pedig az lesz a jelentős áresés láttán, hogy ezek szerint valami nincs rendben a lakással, ha ekkora árcsökkenés történt. Szóval, ha túl magas áron kezded hirdetni a reális értékéhez képest, az első pillanattól magad alatt vágod a fát.

lakásod

4. Ha nem bízok meg ingatlanost, pénzt spórolok.

Első blikkre sokan nem értik, ez miért nem igaz. Pedig bizony, ez az állítás sem állja meg a helyét. Hogy miért?

Egy tapasztalt és professzionális módon működő ingatlanközvetítő rengeteg munkát tesz bele egy-egy ingatlan értékesítésébe. Többek közt adatbázist épít, frissít és tart naprakészen, amely az ingatlant kereső ügyfelei minden fontos igényét és a keresési szempontjait tartalmazza. Napi 8-10 órában kizárólag az ingatlanokkal foglalkozik. Ez rengeteg idő, az idő pedig pénz. Neked van napi minimum 2-3 órád csak arra, hogy az ingatlanod eladásával foglalkozz? Nem, nem fogja eladni magát attól, hogy feltetted egy hirdetési oldalra. Ha így lenne, sokkal több ingatlanos lenne a világon.

Az ingatlanértékesítő széles körű és hatékony marketing eszközöket alkalmaz, amelyek használatát korábban elsajátította, és pénzt ad azért, hogy a lakásod hirdetése előre kerüljön a találati listákban. Ha meg akarod előzni az ingatlanosok hirdetéseit egy-egy fórumon, bizony neked is költened kell rá, különben a nagyon elszánt keresőkön kívül senki, még csak látni sem fogja a hirdetésed. Ez elég szűk réteg egyébként, a statisztikák szerint az első 2-3 oldalnál tovább nem nagyon böngésznek az emberek. Ha azon nem vagy ott, olyan, mintha ott sem lennél.

Egy jó ingatlanközvetítő tökéletesen tudja, hogy hogyan kell kinéznie a lakótérnek ahhoz, hogy szuper képeket készítsen róla. Csupa olyat, amely túlmutat azon, hogy milyen bútorokkal rendezted be a konyhát, a hálót és a nappalit. Úgy mutatja meg fotókon a lakásod, hogy ne csak egy bútorkatalógus oldalaihoz hasonlítsanak a képek. Olyan fényképeket készít, amelyek hatására bárki bele tudja élni magát abba, hogy ott él. Könnyű neki, hiszen megtanulta, hogyan kell tartani a kamerát és milyenek az optimális fényviszonyok. Ez a képzés se volt ingyen. Ha elvégzel vagy korábban elvégeztél egy fotós tanfolyamot, az persze más.

Mindezeken túl magas szintű tárgyalási készséggel is rendelkezik, és tökéletesen tisztában van azzal, hogy miképpen érdemes irányítani egy ártárgyalást, hiszen napi szinten ezt csinálja. A rutinja, az emberismerete és a szakmai tapasztalata tökéletesen alkalmassá teszi arra, hogy a legjobb eredményt érje el számodra az áralku során. Te hány lakást adtál már el eddig?

lakásod

5. Elég gyorsan kitakarítani, mielőtt jön egy érdeklődő megnézni a lakást.

Léteznek esetek, amikor ennyi valóban elég lehet, de nagyobb részben érdemes egy kicsit jobban felkészíteni a lakást az eladásra. Persze, ha eddig nem tetted, nem most kell nekiállni tetőt cserélni vagy hőszigetelést feltenni, esetleg fűtésrendszert modernizálni.

Ezek olyan magas összegű beruházások, amelyeknek az értékét sajnos nem valószínű, hogy teljes mértékben tudod majd érvényesíteni az eladási árban. Apróbb csinosításokat és javításokat viszont nagyon is érdemes elvégezni, hogy ne azzal az élménnyel távozzon a vásárolni szándékozó érdeklődő, hogy ebben a lakásban még három csapot kell kicserélni, mert csöpög, és két kilincset venni, mert letörött, meg még a fal is koszos.

Ha van kerted és éppen nem a hideg évszakban árulod az ingatlant, mindenképp érdemes egy kicsit az udvart is rendbe tenni, frissen lenyírni a füvet és kigazolni a kiskertet, hogy ne azonnal a munka terhe és a sok javítani való elhasználódott szaniter képe vésődjön az érdeklődő emlékezetébe, hanem egy olyan otthon képe, ahova szívesen hazatérne egy fárasztó munkanap után.

Arról, hogy hogyan tudod hatékonyan és alacsony költséggel ellenállhatatlanná plasztikázni az ingatlanod, itt írtam korábban.

Ha most úgy gondolod, tényleg nem olyan egyszerű eladni egy lakást, akkor igazad van. Rengeteg dologról pedig még szó sem esett. Például a tökéletes hirdetés szövegezésének kérdéséről vagy arról, hogy valóban létezik-e ingatlan-szezon és még sok egyébről sem. De egy egész szakmát nem lehet egy néhány száz szavas cikkben megtanítani senkinek. Térj vissza máskor is, ha tanulni szeretnél vagy böngéssz a korábbi cikkek között!

 

Ha érdekelnek hasonló blogbejegyzések, kövess Facebookon és Instagramon is, hogy mindig képben legyél, ha az ingatlanpiacot érintő változások történnek. Szívesen bepillantanál az ingatlanközvetítés kulisszái mögé? Facebook oldalamon rendszeresen megosztok sztorikat a mindennapjaimból és mindig jelzem, ha új cikk kerül ki a blogra, így biztosan nem maradsz le a számodra érdekes tartalmakról!

Hasznosnak találtad ezt a cikket?  Oszd meg másokkal is!

 Ha úgy érzed, szeretnéd, hogy segítsek lakáscéljaid elérésében, vagy meglévő ingatlanod adnád el ahhoz, hogy másikat vásárolhass, beszéljünk! Keress bizalommal telefonon, vagy e-mailben, szívesen segítek! Telefon: +36309059273 (hétfő-péntek 9-18h) Mail: info@tothrita.hu