Februárban élesedik az E-ingatlan-nyilvántartás rendszere
2016 óta sok víz lefolyt a Dunán, az azóta eltelt időszakban azonban jelentős változások kerültek előkészítésre a kormány részéről. Az eredeti tervek szerint a módosítások már ez év februárjában bevezetésre kerültek volna, ám úgy alakult, hogy csak 2024 februárjában élesedik az új rendszer.
Hogy pontosan miről is beszéltem eddig, erről fog szólni ez a bejegyzés. A kezdetek tehát egészen 2016 januárjáig nyúlnak vissza, amikor is a kormány Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program (KÖFOP) fejlesztési keretéről hozott 1004/2016. (I. 18.) számú határozatában döntést hozott a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15 azonosító számú, „E-ingatlan-nyilvántartás” című projekt megvalósításáról.
Mint látható a program megvalósítása meglehetősen hosszú időt vett igénybe, mostanra azonban már mondhatjuk azt, hogy célegyenesbe érkezett az Unió és a Széchenyi 2020 program támogatásával megvalósuló, összesen 16 milliárd forint költségvetésű projekt. Nézzük, hogy mit is jelent ez majd nekünk a gyakorlatban!
Az ingatlan ügyintézés változásai 2024 február 1-től
A tervezett változásokkal már én is foglalkoztam ezen a felületen, hiszen ahogy említettem, az eredeti ütemterv szerint már idén februárban életbe lépett volna az új törvény. A tavalyi évben ezzel kapcsolatosan született cikket ide kattintva olvashatod el.
Az előző blog megszületése óta azonban már sokkal tisztább képünk van az összes apró részletről, amely másként lesz majd, mint eddig. Ha dióhéjban akarnám összefoglalni a E-ingatlannyilvántartás és ügyintézés változásait, akkor azt mondanám, hogy az új jogszabály életbe lépését követően jelentősen leegyszerűsödik és felgyorsul majd mindenféle ingatlanokkal kapcsolatos eljárás és ügyintézés. Az új rendszer legnagyobb előnye talán az, hogy például egy adásvétel esetén a vevőnek, az eladónak és a közreműködő ügyvédnek (a kötelező jogi képviselet ugyanis természetesen nem változik), nem kell fizikailag egy helyiségben tartózkodnia. Az ügyletek tehát a digitalizációnak köszönhetően sokkal kényelmesebben lesznek intézhetők, az aláírások ugyanis ügyfélkapun keresztül hitelesítve kerülnek majd a dokumentumokra.
Alapjaiban változik meg az ingatlan-nyilvántartás
Az új rendszer természetesen nem csak elektronikus ügyintézésre való áttérést célozza meg. Tulajdonképpen egyúttal új e-megoldások és kommunikációs csatornák széles körű bevezetését jelenti, továbbá a földügyi igazgatás területén – a rendszerek önállóságát nem érintve – számos rendszer válik elektronikussá.
Az új rendszer természetesen maga után vonta az ingatlan-nyilvántartás jogi szabályozásának reformjának szükségességét is. Az ingatlan-nyilvántartás digitális adatbázissá fejlesztése és az eljárások elektronikussá tétele az ingatlanokkal kapcsolatos eljárásokban résztvevő jogászi hivatásrendek részéről nemcsak az új jogszabályok ismeretét követeli meg, hanem új, digitális felhasználói ismeretek elsajátítását is.
A jelenlegi információk szerint az új Inytv. 2024. február 1-jén lép hatályba, amelynek előírása szerint az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban néhány kivételtől eltekintve kötelező lesz a jogi képviselet, a jogi képviselővel eljáró személy elektronikus kapcsolattartásra lesz kötelezett, és az automatikus döntéshozatal is beemelésre kerül az ingatlan-nyilvántartás eljárási szabályai közé.
Az elektronikus ügyintézés tehát nem egy lehetséges opció lesz lesz, hanem az egyetlen lehetséges út, amelyen keresztül az ingatlan ügyeinket intézhetjük. Ha tehát még nincs ügyfélkapu hozzáférésed, itt az ideje igényelned, hiszen a fejlődés útja arra mutat, hogy egyre több hivatalos és egyéb ügyet a digitális térben intézünk majd a nem is olyan távoli jövőben.
Kötelező képzés az ügyvédek számára
Az új Inytv. szerint jogok és tények bejegyzésére irányuló, kérelemre induló eljárásokban jogi képviselőként az ingatlanügyi hatósági eljárásban ügyvédi kamarai nyilvántartásba bejegyzett eljárási jogosultsággal rendelkező ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos járhat el.
Az ehhez való jogosultság megszerzésének az Ügyvédi tv. 2024. február 1. napjától hatályos egyik feltétele az ügyvédi tevékenységet folytatók számára előírt továbbképzésen való részvétel, és az azt követő számonkérés sikeres teljesítése.
Az irányadó fejezet ma hatályos szövege szerint az ingatlan-nyilvántartási eljárással kapcsolatos képzés egy, a Magyar Ügyvédi Kamara által szervezett, legfeljebb 4-4 órás elméleti és gyakorlati modulból áll. A tanfolyamok teljesítését követően a területi kamara által szervezett személyes megjelenés és felügyelet mellett, de elektronikus úton teljesítendő, elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításáról kell számot adni.
Az eljárási jogosultság megszerzését követően, annak fenntartásának a feltétele, hogy az érintett ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos a tanfolyamot a MÜK szabályzat szerinti továbbképzési időszakonként, 5 évente egyszer ismételten teljesítse.
Az ügyvédi meghatalmazások kiállítása az új rendszerben
Az ingatlan-nyilvántartási eljárásban a jogosultsággal bírók (ügyvédek és kamarai jogtanácsosok) a jogi képviseletre való jogosultságát az Ügyvédi tv. szerint, az ingatlan-nyilvántartást vezető informatikai rendszerben létrehozott meghatalmazással kell, hogy igazolják.
Az ügyvédi meghatalmazást főszabály szerint csak ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével, vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással kell hitelesíteni.
Az új Inytv. értelmében jogok, tények bejegyzésére irányuló eljárás csak a jog vagy tény bejegyzésében közvetlenül érintett felek közös kérelme alapján folytatható le, így az ügyvédi meghatalmazást valamennyi közvetlenül érintett félnek alá kell írni.
Ügyvédi meghatalmazás általánosan e-személyi igazolvánnyal történő elektronikus aláírással adható – az e-ingatlan-nyilvántartási rendszerben rendszeresített meghatalmazás űrlapon, ugyanakkor minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással, illetve ügyfélkapuval nem rendelkező személy az integrált ügyfélszolgálaton (kormányablak) vagy külképviseleten való hitelesítés útján adhat ügyvédi meghatalmazást.
Külföldön kiállított ügyleti meghatalmazásnál külön szabályként figyelni kell arra, hogy az csak akkor használható fel az ingatlan-nyilvántartási eljárásban, ha azt magyar közjegyző elektronikus űrlapon rögzítette.
Sebességváltás: Jön az automatikus döntéshozatal
Az automatikus döntéshozatal általános eljárási szabályait már a 2016-os általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályozta. A törvény rendelkezik arról, hogy automatikus döntéshozatalnak van helye, ha azt törvény vagy kormányrendelet megengedi és a hatóság részére a kérelem benyújtásakor minden adat rendelkezésre áll, vagy azokat automatikus információ-átvétel útján meg tudja szerezni, továbbá ha a döntés meghozatala mérlegelést nem igényel, és nincs ellenérdekű ügyfél.
Azaz automatikus döntéshozatal esetében az erre a célra kifejlesztett informatikai rendszer előre meghatározott szempontok alapján, a humántényezőt teljes mértékben mellőzve jár el, és a döntés azonnal meghozható lesz.
A humántényező mellőzése elég érdekes kérdés, amely joggal tart számot érdeklődésre a szakmabeliek és a laikusok körében egyaránt. Az ingatlan ügyletekben résztvevő ügyvédek felelőssége ugyanis vitathatatlanul megnövekszik. Hogy miért?
Automatikus döntéshozatali eljárásban a benyújtott elektronikus űrlapon és kérelmen alapuló eljárásokban a kérelmen, az esetleges ügyleti meghatalmazáson és jogi képviselő meghatalmazásán kívül mellékelt dokumentumokat az elektronikus rendszer nem vizsgálja. Jelen információink szerint az automatikus bejegyzés az űrlap adatai alapján történne meg; az okiratok az automatikus döntéshozatal esetében nem vizsgálhatók.
Az automatikus döntéshozatal által hozható döntések körébe fog tartozni várhatóan a végrehajtási jog, az adóhatóság által bejegyeztetett jelzálogjog, hitelintézeti jelzálogjog, önálló zálogjog, továbbá ezek biztosítására bejegyzett elidegenítési és terhelési tilalom törlése iránt benyújtott beadvány, továbbá, jogszabályban meghatározott kivételek mellett, bírósági elrendelés és hatósági felhívás, valamint meghatározott jogi jelleg adatok változása.
Azon túl, hogy az előterjesztés értelmében a jogalkotó az automatikus döntéshozatallal hozható döntés esetkörét korlátozta – feltehetően átmeneti időszakra -, a jogbiztonságot szolgálja még számos további rendelkezés is, így többek között az, hogy az eljárás megindításáról értesítést kap a kérelmező, valamint valamennyi, az ingatlanra bejegyzett jog és tény jogosultja. Az automatikus döntéshozatal közlését követő 5 napon belül az ügyfél kérheti, hogy a hatóság a kérelmét ismételten teljes eljárásban bírálja el. Az ilyen kérelem alapján induló eljárásban jogi képviselet sem lesz kötelező, a kérelem jogi képviselő nélkül is előterjeszthető.
Mit vár az ingatlanos szakma a változásoktól?
Én személy szerint azt remélem, hogy ez a hosszú előkészítő munka, olyan rendszert érlelt, amelyet ha 2024. február 1-jén bevezetnek, akkor attól a pillanattól kezdve sokkal egyszerűbbek és gyorsabbak lesznek az ingatlan-nyilvántartási eljárások. Nagyon bízom benne, hogy a digitális ügyintézéstől ma még rettegő állampolgárok számára sikerül egy olyan felhasználóbarát és stabil informatikai alapokon nyugvó rendszert létrehozni, amely valóban gyorsabbá, hatékonyabbá és egyszerűbbé teszi az ügyintézést.
Hamarosan kiderül, hogy valóra válnak-e a reményeim ezzel kapcsolatban. Mindenesetre, ha még nincs Ügyfélkapu hozzáférésed, most már tényleg itt az ideje, hogy regisztrálj magadnak. Főleg, ha jövő év januárját követően tervezel ingatlant vásárolni vagy eladni.
Tudd meg, hogyan érinthetnek az új szabályok az ingatlanügyek intézésekor! Böngéssz hasonló témák között, és készülj fel mindenre, amit tudnod kell!
Hogyan zajlik és miért fontos az ingatlan értékbecslése?
Társasházi lakás vásárlása: amit tudnod kell
Elővásárlási jog egyszerűen elmagyarázva
Használd az Ügyfélkaput ingatlanügyeidben
Különleges figyelmet igénylő helyzetek az ingatlanpiacon
Ha tetszett a cikk és hasznosnak találtad a benne leírtakat, oszd meg másokkal is, te pedig kövess Facebookon YouTube-on, TikTokon, és Instagramon is, mert ott is rendszeresen teszek közzé ingatlanokkal kapcsolatos ismeretterjesztő tartalmakat, és érdekes sztorikat az ingatlanközvetítés világából!
Szeretnéd, hogy segítsek lakáscéljaid elérésében vagy meglévő ingatlanod adnád el Győrben és környékén ahhoz, hogy másikat vásárolhass? Keress bizalommal telefonon vagy e-mailben! Szívesen segítek! Telefon: +36309059273 (hétfő-péntek 9-18h) Mail: info@tothrita.hu
Legutóbbi hozzászólások